Hét praktijkplatform voor de maakindustrie.

Contact met Smarting Industry

Kortere levertijden voor meer volume

Sidekix fungeert als een marketing fulfilment bedrijf dat verantwoordelijk is voor het beheren van de logistiek en uitvoering van marketingcampagnes. Haar diensten omvatten verschillende taken zoals het printen en verspreiden van mailings, het creëren van online campagneflows en campagnewebsites, het afhandelen van klantenservice voor tv-programma’s en speciale evenementen, het verzenden van promotiematerialen en het beheren van e-commercelogistiek. Enkele van haar opmerkelijke klanten zijn KPN, de Nationale Postcode Loterij, VriendenLoterij, Royal Swinkels Family Brewers, Pathé Thuis en SwissSense. 

Bij Sidekix ligt de primaire focus op klanttevredenheid. Naarmate het volume en de diversiteit van klantbestellingen blijven groeien, met steeds kortere levertijden, werken zij voortdurend aan het optimaliseren en automatiseren van de bedrijfsprocessen. In deze cruciale inspanning speelt Scenius een essentiële rol als automatiserings- en adviespartner. Scenius ondersteunt Sidekix bij het bouwen van integraties, het ontwikkelen van nieuwe software en het bieden van beveiligde hostingoplossingen die zijn afgestemd op de behoeften van Sidekix haar klanten. 

"Om het doel van Sidekix te bereiken om processen te optimaliseren, is het essentieel dat de verscheidenheid aan softwaretoepassingen zich gedraagt als één geïntegreerd systeem."

Één geïntegreerd systeem om te optimaliseren 

Het initiële project omvatte de ontwikkeling van een Enterprise Service Bus (ESB). Deze ESB dient als een uniforme manier om diverse interne en externe softwaretoepassingen met elkaar te verbinden. Om het doel van Sidekix te bereiken om processen te optimaliseren, is het essentieel dat de verscheidenheid aan softwaretoepassingen zich gedraagt als één geïntegreerd systeem. Deze integratie is ook cruciaal voor het creëren van een leersysteem op basis van gegevens en feedback.

De ESB verbindt verschillende systemen, waaronder CRM, ERP en WMS-software, evenals commerciële platforms zoals BigCommerce en Salesforce, en op maat gemaakte klantspecifieke toepassingen. 

De Sidekix ESB is ontworpen als een netwerk van meerdere microservices, elk verantwoordelijk voor een specifiek onderdeel van de Sidekix-bedrijfsautomatisering. Sommige microservices beheren bijvoorbeeld het ophalen van nieuwe inkooporders van aangesloten partners, terwijl andere de huidige voorraadniveaus beheren en deze gegevens doorgeven aan verschillende andere systemen die zijn verbonden met de Enterprise Service Bus. 

Problemen opvangen voordat ze problemen zijn 

Scenius heeft gekozen voor .NET 6 (voorheen dotnet core) als de onderliggende softwarestack, een Microsoft-platform met gegarandeerde ondersteuning waar Scenius zeer vertrouwd mee is. Voor de communicatie tussen de verschillende services maakt Scenius gebruik van RabbitMQ, een populaire en bekende Message Broker. 

De Sidekix ESB draait native op Kubernetes, waarbij een Kubernetes-omgeving dient als basis voor implementatie. Gezien het belang van betrouwbaarheid en uptime voor de servicebus, heeft Scenius een cluster opgezet op het Google Cloud Platform. Het bouwen, verpakken en implementeren van de componenten die de Sidekix ESB vormen, verloopt volledig geautomatiseerd via het Scenius CI/CD-platform. 

Goed opletten

Hoewel het ophalen van gegevens bij een bronstation en het afleveren ervan bij een of meer eindstations slechts een deel is van dergelijke integratietaken, is het behouden van zichtbaarheid in de berichtenstroom binnen een servicebus cruciaal. Niet alle gegevens die het systeem binnenkomen zijn volledig of correct, en niet alle externe of interne afhankelijkheden zijn altijd beschikbaar. Om deze uitdagingen aan te pakken, maakt Sidekix gebruik van de ElasticSearch (ELK) stack, Prometheus en Grafana. Deze tools bieden extra mogelijkheden om snel de status van de servicebus te beoordelen, inzicht te krijgen in individuele berichtenstromen binnen de servicebus, inclusief gegevens en gerelateerde logregels, en waarschuwt Sidekix wanneer dingen niet zoals gepland verlopen, zodat zij fouten en inconsistenties kunnen opvangen voordat ze problemen worden.

Zoekt jouw maakbedrijf ook een slimme oplossing? Klik hier om een eerste stap te zetten.

Sidekix fungeert als een marketing fulfilment bedrijf dat verantwoordelijk is voor het beheren van de logistiek en uitvoering van marketingcampagnes. Haar diensten omvatten verschillende taken zoals het printen en verspreiden van mailings, het creëren van online campagneflows en campagnewebsites, het afhandelen van klantenservice voor tv-programma’s en speciale evenementen, het verzenden van promotiematerialen en het beheren van e-commercelogistiek. Enkele van haar opmerkelijke klanten zijn KPN, de Nationale Postcode Loterij, VriendenLoterij, Royal Swinkels Family Brewers, Pathé Thuis en SwissSense. 

Bij Sidekix ligt de primaire focus op klanttevredenheid. Naarmate het volume en de diversiteit van klantbestellingen blijven groeien, met steeds kortere levertijden, werken zij voortdurend aan het optimaliseren en automatiseren van de bedrijfsprocessen. In deze cruciale inspanning speelt Scenius een essentiële rol als automatiserings- en adviespartner. Scenius ondersteunt Sidekix bij het bouwen van integraties, het ontwikkelen van nieuwe software en het bieden van beveiligde hostingoplossingen die zijn afgestemd op de behoeften van Sidekix haar klanten. 

Één geïntegreerd systeem om te optimaliseren 

Het initiële project omvatte de ontwikkeling van een Enterprise Service Bus (ESB). Deze ESB dient als een uniforme manier om diverse interne en externe softwaretoepassingen met elkaar te verbinden. Om het doel van Sidekix te bereiken om processen te optimaliseren, is het essentieel dat de verscheidenheid aan softwaretoepassingen zich gedraagt als één geïntegreerd systeem. Deze integratie is ook cruciaal voor het creëren van een leersysteem op basis van gegevens en feedback.

De ESB verbindt verschillende systemen, waaronder CRM, ERP en WMS-software, evenals commerciële platforms zoals BigCommerce en Salesforce, en op maat gemaakte klantspecifieke toepassingen. 

De Sidekix ESB is ontworpen als een netwerk van meerdere microservices, elk verantwoordelijk voor een specifiek onderdeel van de Sidekix-bedrijfsautomatisering. Sommige microservices beheren bijvoorbeeld het ophalen van nieuwe inkooporders van aangesloten partners, terwijl andere de huidige voorraadniveaus beheren en deze gegevens doorgeven aan verschillende andere systemen die zijn verbonden met de Enterprise Service Bus. 

 

“Om het doel van Sidekix te bereiken om processen te optimaliseren, is het essentieel dat de verscheidenheid aan softwaretoepassingen zich gedraagt als één geïntegreerd systeem.”

Problemen opvangen voordat ze problemen zijn 

Scenius heeft gekozen voor .NET 6 (voorheen dotnet core) als de onderliggende softwarestack, een Microsoft-platform met gegarandeerde ondersteuning waar Scenius zeer vertrouwd mee is. Voor de communicatie tussen de verschillende services maakt Scenius gebruik van RabbitMQ, een populaire en bekende Message Broker. 

De Sidekix ESB draait native op Kubernetes, waarbij een Kubernetes-omgeving dient als basis voor implementatie. Gezien het belang van betrouwbaarheid en uptime voor de servicebus, heeft Scenius een cluster opgezet op het Google Cloud Platform. Het bouwen, verpakken en implementeren van de componenten die de Sidekix ESB vormen, verloopt volledig geautomatiseerd via het Scenius CI/CD-platform. 

Goed opletten

Hoewel het ophalen van gegevens bij een bronstation en het afleveren ervan bij een of meer eindstations slechts een deel is van dergelijke integratietaken, is het behouden van zichtbaarheid in de berichtenstroom binnen een servicebus cruciaal. Niet alle gegevens die het systeem binnenkomen zijn volledig of correct, en niet alle externe of interne afhankelijkheden zijn altijd beschikbaar. Om deze uitdagingen aan te pakken, maakt Sidekix gebruik van de ElasticSearch (ELK) stack, Prometheus en Grafana. Deze tools bieden extra mogelijkheden om snel de status van de servicebus te beoordelen, inzicht te krijgen in individuele berichtenstromen binnen de servicebus, inclusief gegevens en gerelateerde logregels, en waarschuwt Sidekix wanneer dingen niet zoals gepland verlopen, zodat zij fouten en inconsistenties kunnen opvangen voordat ze problemen worden.

MEEST GEWAARDEERDE ARTIKELEN & PODCASTS

Samenwerken in de maakindustrie

Dit zijn de bedrijven en partners die hebben samengewerkt om dit artikel mogelijk te maken.

Het doel van het publiceren van deze artikelen is informatie delen en bevorderen van het samenwerken in de maakindustrie in Nederland. Wil je ook een bijdrage doen en een podcast met ons opnemen of stuur een artikel in.

Vond je dit artikel leuk of interessant om te lezen? Geef de auteur virtueel applaus.

IK WAARDEER DIT ARTIKEL

Deel dit bericht

Ook interessant om te lezen