Hét praktijkplatform voor de maakindustrie.

Contact met Smarting Industry

Het gevolg van digitalisering bij NIMOS

Het allereerste product dat online werd verkocht was pizza van de welbekende keten Pizzahut. Zij waren daarmee de voorloper van Amazon en E-Bay welke het online verkopen enorm hebben laten groeien, inmiddels zijn bol.com en Coolblue niet meer weg te denken in Nederland. E-commerce, oftewel verkopen via internet, bestaat inmiddels een aantal decennia. In de jaren 2000 is het wat ingezakt en anno 2022 is online kopen weer, mede door de pandemie, weer booming.

Het ontstaan

Frans Drost is Productmanager bij Nimos, innovatie en digitalisering houden hem dagelijks bezig. Nimos handelt in en produceert tuin- en parkmachines die gebruikt worden door gemeentes en overheden door west Europa, Scandinavië en Engeland.

In de jaren 80 was de familie achter het bedrijf Nimos al actief met een eigen softwarebedrijf, Drost Automatisering. Hiermee waren zij een van de eerste ERP leveranciers. Volgens Frans is digitalisering geen doel op zich. “Als bedrijf moet je kijken waar je waarde toevoegt als het gaat om het product dat je levert. Daar moet de focus liggen. Pas dan ga je kijken hoe je zaken voor jezelf, je backoffice en je klanten makkelijker kan maken door bijvoorbeeld digitalisering”. Wat wil je zien, wat wil je kunnen en welk gemak gaat het bieden, zijn volgens Frans de pijlers als het gaat om digitalisering.

“Als bedrijf moet je kijken waar je waarde toevoegt als het gaat om het product dat je levert. Daar moet de focus liggen. Pas dan ga je kijken hoe je zaken voor jezelf, je backoffice en je klanten makkelijker kan maken door bijvoorbeeld digitalisering'.'

Verandering bij Nimos

Wat is er in de afgelopen jaren veranderd als het gaat om digitalisering binnen Nimos? Nimos verzamelt al sinds 1999 op veel punten data. Middels deze data kunnen zij terugkijken op de trends als het gaat om de afzetmarkt, omzet, kosten, het hele proces is hierdoor inzichtelijk. Nimos wil deze data live toegankelijk maken voor klanten en dealers middels een klantportaal en een gekoppelde webshop. Zodat de klant kan zien welke machine een onderhoudsbeurt nodig heeft en meteen de onderdelen daarvoor kan bestellen. Zo kan de klant bijvoorbeeld zien wat hij 9 jaar geleden heeft gekocht. De eerste stap in dit proces is om ervoor te zorgen dat de data ‘schoon’ is, dat wil zeggen dat de juiste data in ingevoerd.

Een eigen portal

Deze portal zal toegankelijk zijn voor zowel dealer als eindgebruiker. Alle verkopen lopen via dealers, Nimos heeft inzichtelijk welke dealer en welke klant aan elkaar gekoppeld zijn. De dealer bepaalt in dit geval of de eindgebruiker de data kan raadplegen. Ze hebben voor dit project een sterkte/zwakte analyse gedaan van een grote speler als het gaat om technische onderdelen om daarvan te leren. Hun sterke punten zijn het grote assortiment en snelle levertijden.

Je klikt op een product en hebt het morgen in huis, klanten zijn deze manier van kopen dus al gewend. Nimos streeft ernaar met het platform alle onderdelen online te gaan verkopen en volledige informatievoorziening voor de dealers als het gaat om hun eigen historie. Zij zullen alerts krijgen al het gaat om onderhoudsbeurten en krijgen toegang tot relevante documenten als handleiding en onderhoudsinstructies, dat wordt de kennisbank. Nimos wil dat de klant wanneer bijvoorbeeld een servicebeurt nodig is meteen ook vanuit de webshop de onderdelen aanschaffen. “We hopen dat ze dan onderdelen die ze normaal gesproken bij een concurrent kopen dan ook meteen aanschaffen bij ons. We willen volledige kits aanbieden per machine. We ambiëren hierin een optimale ordersnelheid te realiseren door een goed ERP systeem. Met een omzet van 10% zijn de kosten van de webshop al gedekt”.

De ERP leverancier en een websitebouwer hebben de data al gekoppeld. Wat mist Nimos nu om daadwerkelijk online te gaan met de webshop? Goede afbeeldingen, goede zoekwoorden en de data categoriseren, de uitdaging zit niet meer in de techniek, maar in de uitvoering en inrichting.

Dit artikel is ook te beluisteren in onze podcast aflevering 2.

Het allereerste product dat online werd verkocht was pizza van de welbekende keten Pizzahut. Zij waren daarmee de voorloper van Amazon en E-Bay welke het online verkopen enorm hebben laten groeien, inmiddels zijn bol.com en Coolblue niet meer weg te denken in Nederland. E-commerce, oftewel verkopen via internet, bestaat inmiddels een aantal decennia. In de jaren 2000 is het wat ingezakt en anno 2022 is online kopen weer, mede door de pandemie, weer booming.

Frans Drost is Productmanager bij Nimos, innovatie en digitalisering houden hem dagelijks bezig. Nimos handelt in en produceert tuin- en parkmachines die gebruikt worden door gemeentes en overheden door west Europa, Scandinavië en Engeland.

In de jaren 80 was de familie achter het bedrijf Nimos al actief met een eigen softwarebedrijf, Drost Automatisering. Hiermee waren zij een van de eerste ERP leveranciers. Volgens Frans is digitalisering geen doel op zich. “Als bedrijf moet je kijken waar je waarde toevoegt als het gaat om het product dat je levert. Daar moet de focus liggen. Pas dan ga je kijken hoe je zaken voor jezelf, je backoffice en je klanten makkelijker kan maken door bijvoorbeeld digitalisering”. Wat wil je zien, wat wil je kunnen en welk gemak gaat het bieden, zijn volgens Frans de pijlers als het gaat om digitalisering.

Wat is er in de afgelopen jaren veranderd als het gaat om digitalisering binnen Nimos? Nimos verzamelt al sinds 1999 op veel punten data. Middels deze data kunnen zij terugkijken op de trends als het gaat om de afzetmarkt, omzet, kosten, het hele proces is hierdoor inzichtelijk. Nimos wil deze data live toegankelijk maken voor klanten en dealers middels een klantportaal en een gekoppelde webshop. Zodat de klant kan zien welke machine een onderhoudsbeurt nodig heeft en meteen de onderdelen daarvoor kan bestellen. Zo kan de klant bijvoorbeeld zien wat hij 9 jaar geleden heeft gekocht. De eerste stap in dit proces is om ervoor te zorgen dat de data ‘schoon’ is, dat wil zeggen dat de juiste data in ingevoerd.

Deze portal zal toegankelijk zijn voor zowel dealer als eindgebruiker. Alle verkopen lopen via dealers, Nimos heeft inzichtelijk welke dealer en welke klant aan elkaar gekoppeld zijn. De dealer bepaalt in dit geval of de eindgebruiker de data kan raadplegen. Ze hebben voor dit project een sterkte/zwakte analyse gedaan van een grote speler als het gaat om technische onderdelen om daarvan te leren. Hun sterke punten zijn het grote assortiment en snelle levertijden.

“Als bedrijf moet je kijken waar je waarde toevoegt als het gaat om het product dat je levert. Daar moet de focus liggen. Pas dan ga je kijken hoe je zaken voor jezelf, je backoffice en je klanten makkelijker kan maken door bijvoorbeeld digitalisering”

Je klikt op een product en hebt het morgen in huis, klanten zijn deze manier van kopen dus al gewend. Nimos streeft ernaar met het platform alle onderdelen online te gaan verkopen en volledige informatievoorziening voor de dealers als het gaat om hun eigen historie. Zij zullen alerts krijgen al het gaat om onderhoudsbeurten en krijgen toegang tot relevante documenten als handleiding en onderhoudsinstructies, dat wordt de kennisbank. Nimos wil dat de klant wanneer bijvoorbeeld een servicebeurt nodig is meteen ook vanuit de webshop de onderdelen aanschaffen. “We hopen dat ze dan onderdelen die ze normaal gesproken bij een concurrent kopen dan ook meteen aanschaffen bij ons. We willen volledige kits aanbieden per machine. We ambiëren hierin een optimale ordersnelheid te realiseren door een goed ERP systeem. Met een omzet van 10% zijn de kosten van de webshop al gedekt”.

De ERP leverancier en een websitebouwer hebben de data al gekoppeld. Wat mist Nimos nu om daadwerkelijk online te gaan met de webshop? Goede afbeeldingen, goede zoekwoorden en de data categoriseren, de uitdaging zit niet meer in de techniek, maar in de uitvoering en inrichting.

Dit artikel is ook te beluisteren in onze podcast aflevering 2

MEEST GEWAARDEERDE ARTIKELEN & PODCASTS

Samenwerken in de maakindustrie

Dit zijn de bedrijven en partners die hebben samengewerkt om dit artikel mogelijk te maken.

Het doel van het publiceren van deze artikelen is informatie delen en bevorderen van het samenwerken in de maakindustrie in Nederland. Wil je ook een bijdrage doen en een podcast met ons opnemen of stuur een artikel in.

Vond je dit artikel leuk of interessant om te lezen? Geef de auteur virtueel applaus.

IK WAARDEER DIT ARTIKEL

Deel dit bericht

Ook interessant om te lezen