Hét praktijkplatform voor de maakindustrie.

Contact met Smarting Industry

Eurol verbetert haar operationele efficiëntie

Eurol, een Nederlandse fabrikant van smeermiddelen, heeft zich sterk gegrondvest in de wereldwijde industrie; Zij werken in zo’n 80 á 90 landen. Het bedrijf heeft altijd een sterke focus op kwaliteit gehad, wat ook tot uiting komt in hun producten; zo worden hun smeermiddelen bijvoorbeeld ook gebruikt in extreme omstandigheden zoals de Dakar Rally. 

In totaal heeft het bedrijf circa 275 werknemers, verspreid over meerdere productiefaciliteiten en magazijnen, die in drie ploegen werken om een continue productie en levering van smeermiddelen te garanderen. Bij Eurol begrijpen ze dat voor een organisatie van deze omvang automatisering essentieel is om de operationele efficiëntie en productiviteit op peil te houden. Daarom vertrouwen ze sterk op solide automatiseringssystemen. 

De uitdagingen van efficiënt magazijnbeheer

Om meer te weten te komen over het bedrijf én hoe zij hun uitdaging hebben opgepakt vertelt Dennis Janse ons meer. Binnen zijn rol als IT Portfoliomanager is hij bij Eurol dé schakel tussen de business en IT. 

Eurol stond voor verschillende uitdagingen. Eén van de belangrijkste problemen waar Eurol mee te maken had, was de efficiëntie van hun magazijnbeheer. De diversiteit van Eurol’s productaanbod zorgt voor unieke uitdagingen in het magazijnbeheer. Het bedrijf verkoopt namelijk zowel individuele items, dozen, als complete pallets. En elk van deze verschillende typen producten heeft zo zijn eigen vereisten op het gebied van opslag, verwerking en distributie. 

Naast het beheer van de eindproducten moest Eurol ook hun grondstoffenvoorraad beheren. Voor de productie van smeermiddelen zijn verschillende grondstoffen nodig en het bedrijf moet altijd een duidelijk inzicht hebben in de huidige voorraadniveaus om een soepele productie te garanderen. De noodzaak om nauwkeurige en actuele gegevens over hun grondstoffen te hebben, voegde een extra laag van complexiteit toe aan hun magazijnbeheer. 

Bovendien hebben de 10 productielijnen van Eurol stuk voor stuk specifieke behoeften. De productie van verschillende smeermiddelen kan variëren wat betreft benodigde grondstoffen, productietijd en output. Daarom was er een systeem nodig dat in real-time met de productielijnen kon communiceren, de specifieke behoeften van de productielijnen kon begrijpen en ernaar kon handelen. 

Al deze uitdagingen onderstreepten de behoefte aan een uitgebreide en flexibele WMS-oplossing voor Eurol. De oplossing moest niet alleen in staat zijn om de complexe en diverse behoeften van het bedrijf te beheren, maar moest ook in staat zijn om in real-time bij te houden en te reageren op veranderingen in de productiebehoeften en voorraadniveaus. 

Complexiteit vraag om een flexibele aanpak

Gezien de complexiteit van de processen hebben zij het systeem stapsgewijs, over meerdere jaren, geïmplementeerd. Eurol maakt uiteraard gebruik van de standaardfuncties, zoals het opboeken en afboeken van voorraden met behulp van scanners, maar er zijn ook een aantal functies op maat geconfigureerd. 

Warehouse Online is geïmplementeerd als de centrale hub voor het beheren van de bestellingen en productie. Wanneer een order wordt ontvangen in Warehouse Online, wordt deze informatie doorgestuurd naar de productiesoftware. Na voltooiing van het productieproces wordt de status van het product, inclusief eventuele wijzigingen, teruggestuurd naar Warehouse Online. Dit integrale proces omvat het opboeken, afboeken en rapporteren van gereed product en vindt allemaal plaats binnen het WMS. Deze naadloze integratie tussen de verschillende systemen heeft de productieprocessen een stuk efficiënter gemaakt en zorgt voor een gestroomlijnde informatiestroom tussen productie en magazijnbeheer. 

De monstername procedure, een cruciaal onderdeel van de kwaliteitscontrole bij Eurol, werd ook gekoppeld aan het nieuwe WMS systeem. Zodra in het laboratorium een partij smeermiddelen wordt goedgekeurd, wordt de bijbehorende voorraad automatisch uit quarantaine gehaald. 

Daarnaast kon ook worden voorzien in de specifieke behoeften van Eurol op het gebied van vloeistofverwerking. Zo kan het systeem nauwkeurig voorraden in liters omrekenen naar kilogrammen en omgekeerd. Dit is essentieel voor een bedrijf dat met vloeistoffen werkt. 

Een belangrijke toevoeging aan het systeem die later geïmplementeerd werd, was de EDI-koppeling met één van de grootste leveranciers van Eurol. Op basis van het leveringsberichten van de leverancier kan de ontvangst van geleverde goederen eenvoudig ingeboekt worden zonder alle gegevens te hoeven invoeren. 

Samenwerken is essentieel

Volgens Dennis was het een geslaagd project om de operationele efficiëntie te verbeteren, waardoor Eurol de explosieve groei van het bedrijf kon bijhouden zonder concessies te doen op het gebied van levertijden. Hoewel de eerder genoemde functies waardevol zijn gebleken voor Eurol, geeft Dennis aan samenwerking echt essentieel is. 

Het verhaal van Eurol is een illustratie van hoe strategische samenwerking en technologische innovatie kunnen leiden tot aanzienlijke verbeteringen in bedrijfsvoering en marktpositie. Mede door de implementatie van Warehouse Online was Eurol in staat om hun operationele efficiëntie te verbeteren, hun processen te automatiseren en uiteindelijk hun concurrentiepositie te versterken. 

Zoekt jouw maakbedrijf ook een slimme oplossing? Klik hier om een eerste stap te zetten.

Eurol, een Nederlandse fabrikant van smeermiddelen, heeft zich sterk gegrondvest in de wereldwijde industrie; Zij werken in zo’n 80 á 90 landen. Het bedrijf heeft altijd een sterke focus op kwaliteit gehad, wat ook tot uiting komt in hun producten; zo worden hun smeermiddelen bijvoorbeeld ook gebruikt in extreme omstandigheden zoals de Dakar Rally. 

In totaal heeft het bedrijf circa 275 werknemers, verspreid over meerdere productiefaciliteiten en magazijnen, die in drie ploegen werken om een continue productie en levering van smeermiddelen te garanderen. Bij Eurol begrijpen ze dat voor een organisatie van deze omvang automatisering essentieel is om de operationele efficiëntie en productiviteit op peil te houden. Daarom vertrouwen ze sterk op solide automatiseringssystemen. 

De uitdagingen van efficiënt magazijnbeheer

Om meer te weten te komen over het bedrijf én hoe zij hun uitdaging hebben opgepakt vertelt Dennis Janse ons meer. Binnen zijn rol als IT Portfoliomanager is hij bij Eurol dé schakel tussen de business en IT. 

Eurol stond voor verschillende uitdagingen. Eén van de belangrijkste problemen waar Eurol mee te maken had, was de efficiëntie van hun magazijnbeheer. De diversiteit van Eurol’s productaanbod zorgt voor unieke uitdagingen in het magazijnbeheer. Het bedrijf verkoopt namelijk zowel individuele items, dozen, als complete pallets. En elk van deze verschillende typen producten heeft zo zijn eigen vereisten op het gebied van opslag, verwerking en distributie. 

Naast het beheer van de eindproducten moest Eurol ook hun grondstoffenvoorraad beheren. Voor de productie van smeermiddelen zijn verschillende grondstoffen nodig en het bedrijf moet altijd een duidelijk inzicht hebben in de huidige voorraadniveaus om een soepele productie te garanderen. De noodzaak om nauwkeurige en actuele gegevens over hun grondstoffen te hebben, voegde een extra laag van complexiteit toe aan hun magazijnbeheer. 

Bovendien hebben de 10 productielijnen van Eurol stuk voor stuk specifieke behoeften. De productie van verschillende smeermiddelen kan variëren wat betreft benodigde grondstoffen, productietijd en output. Daarom was er een systeem nodig dat in real-time met de productielijnen kon communiceren, de specifieke behoeften van de productielijnen kon begrijpen en ernaar kon handelen. 

Al deze uitdagingen onderstreepten de behoefte aan een uitgebreide en flexibele WMS-oplossing voor Eurol. De oplossing moest niet alleen in staat zijn om de complexe en diverse behoeften van het bedrijf te beheren, maar moest ook in staat zijn om in real-time bij te houden en te reageren op veranderingen in de productiebehoeften en voorraadniveaus. 

Dennis vertelt dat het een geslaagd project is om Eurol’s operationele efficiëntie te verbeteren, waardoor Eurol de explosieve groei van het bedrijf kon bijhouden zonder concessies te doen op het gebied van levertijden.

Complexiteit vraag om een flexibele aanpak

Gezien de complexiteit van de processen hebben zij het systeem stapsgewijs, over meerdere jaren, geïmplementeerd. Eurol maakt uiteraard gebruik van de standaardfuncties, zoals het opboeken en afboeken van voorraden met behulp van scanners, maar er zijn ook een aantal functies op maat geconfigureerd. 

Warehouse Online is geïmplementeerd als de centrale hub voor het beheren van de bestellingen en productie. Wanneer een order wordt ontvangen in Warehouse Online, wordt deze informatie doorgestuurd naar de productiesoftware. Na voltooiing van het productieproces wordt de status van het product, inclusief eventuele wijzigingen, teruggestuurd naar Warehouse Online. Dit integrale proces omvat het opboeken, afboeken en rapporteren van gereed product en vindt allemaal plaats binnen het WMS. Deze naadloze integratie tussen de verschillende systemen heeft de productieprocessen een stuk efficiënter gemaakt en zorgt voor een gestroomlijnde informatiestroom tussen productie en magazijnbeheer. 

De monstername procedure, een cruciaal onderdeel van de kwaliteitscontrole bij Eurol, werd ook gekoppeld aan het nieuwe WMS systeem. Zodra in het laboratorium een partij smeermiddelen wordt goedgekeurd, wordt de bijbehorende voorraad automatisch uit quarantaine gehaald. 

Daarnaast kon ook worden voorzien in de specifieke behoeften van Eurol op het gebied van vloeistofverwerking. Zo kan het systeem nauwkeurig voorraden in liters omrekenen naar kilogrammen en omgekeerd. Dit is essentieel voor een bedrijf dat met vloeistoffen werkt. 

Een belangrijke toevoeging aan het systeem die later geïmplementeerd werd, was de EDI-koppeling met één van de grootste leveranciers van Eurol. Op basis van het leveringsberichten van de leverancier kan de ontvangst van geleverde goederen eenvoudig ingeboekt worden zonder alle gegevens te hoeven invoeren. 

Samenwerken is essentieel

Volgens Dennis was het een geslaagd project om de operationele efficiëntie te verbeteren, waardoor Eurol de explosieve groei van het bedrijf kon bijhouden zonder concessies te doen op het gebied van levertijden. Hoewel de eerder genoemde functies waardevol zijn gebleken voor Eurol, geeft Dennis aan samenwerking echt essentieel is. 

Het verhaal van Eurol is een illustratie van hoe strategische samenwerking en technologische innovatie kunnen leiden tot aanzienlijke verbeteringen in bedrijfsvoering en marktpositie. Mede door de implementatie van Warehouse Online was Eurol in staat om hun operationele efficiëntie te verbeteren, hun processen te automatiseren en uiteindelijk hun concurrentiepositie te versterken. 

MEEST GEWAARDEERDE ARTIKELEN & PODCASTS

Samenwerken in de maakindustrie

Dit zijn de bedrijven en partners die hebben samengewerkt om dit artikel mogelijk te maken.

Het doel van het publiceren van deze artikelen is informatie delen en bevorderen van het samenwerken in de maakindustrie in Nederland. Wil je ook een bijdrage doen en een podcast met ons opnemen of stuur een artikel in.

Vond je dit artikel leuk of interessant om te lezen? Geef de auteur virtueel applaus.

IK WAARDEER DIT ARTIKEL

Deel dit bericht

Ook interessant om te lezen