Hét praktijkplatform voor de maakindustrie.

Digitaliseren een noodzaak bij Conmeq

Kennispartner van dit artikel:

Smarting Industry

|

Kennispartner

Ook kennispartner worden van Smarting Industry?

Digitaliseren een noodzaak voor producten

Digitaliseren als noodzaak

Met een passie voor ondernemen en een hart voor ‘heavy equipment’ en techniek is digitalisering volgens Boris, managing Director bij Conmeq, noodzakelijk. “Je gaat een nieuw product ontwikkelen zonder benchmark, je neemt personeel aan dat mee ontwikkelt, tekent en ontwerpt. Wanneer je daarnaast je bedrijfsprocessen niet digitaliseert heb je een nog groter team nodig, het digitaliseren was bij ons dus een noodzaak”.

Iedereen weet dat de auto een doorontwikkeling is van de koets en in 1832 was het eerste elektrische aangedreven voertuig dan ook een koets. Nu, bijna 200 jaar later, is de Tesla niet uit het straatbeeld weg te denken en heeft Conmeq de elektrisch aangedreven mini-loader ontwikkeld. Begin vorige eeuw, was het marktaandeel elektrisch aangedreven auto’s in de VS al 28% nu is dat in Nederland momenteel om en nabij 4%. Het niet hoeven schakelen, de uitstoot van zowel schadelijke stoffen als geluid en geur zijn al jaren de  motivatie van het aanschaffen en rijden van een elektrisch voertuig.

“Je gaat een nieuw product ontwikkelen zonder benchmark, je neemt personeel aan dat mee ontwikkelt, tekent en ontwerpt. Wanneer je daarnaast je bedrijfsprocessen niet digitaliseert heb je een nog groter team nodig, het digitaliseren was bij ons dus een noodzaak.”
Conmeq logo

Tot op het gaatje getest

De digitalisering in het product dat Conmeq ontwikkelde, de elektrisch aangedreven mini-loader (AS15), heeft gemaakt dat zij goed kunnen inspelen op wat de markt vraagt. Geen hendels, ventielen en lekkende olie, maar de nieuwe generatie mini-loaders functioneert volledig digitaal door een elektronische keten van schakelingen aangestuurd door software én past door een deur heen met zijn 77 CM breed. De mogelijkheden reiken verder dan dat, de loaders kunnen zelfs op afstand bestuurd worden. Via GPS kunnen zij gelokaliseerd (waar ook ter wereld) worden en de software wordt gebruikt om zaken uit te lezen.

Clint (productmanager bij Conmeq met een achtergrond in de automotive techniek) vertelt dat de nieuwe mini-loader door Conmeq vanaf de grond is ontwikkeld en opgebouwd. “We hebben dus niet uit een standaard machine de motor verwijderd om op  dezelfde plek een elektromotor te plaatsen en verder alles identiek houden. Er zitten elektromotoren in de wielen, zodat je niet het verlies hebt van de hydrauliek. Louter om de giek en de bak te kunnen kantelen en liften komt er nog hydrauliek aan te pas. De grootste stap die wij wilden zetten is dat we alles elektrisch wilde maken en de intelligentie in de machine terug te brengen”. Het CAN-bus* protocol, waarbij alles binnen de machine met elkaar communiceert, en afkomstig is uit de automotive industrie, is doorgevoerd in de relatief kleine loaders van Conmeq. Dit maakt het product uniek. Een aantal kleine computers binnen de machine zijn met 1 datakabel met elkaar verbonden waardoor we honderden meters kabel besparen. Alles dat voorheen mechanisch en hydraulisch was aangedreven is omgezet naar elektronische aandrijving.

De veiligheid van het product is verhoogd ten opzichte van hydraulische machines doordat de CAN-bus kabel signalen oppakt wanneer er ergens binnen de machine iets niet optimaal werkt en schakelt deze uit. “Dit is tot op het gaatje getest” zoals Clint aangeeft. “Ook nu nog leren we van feedback van klanten” zegt Boris “klanten willen een pincode op de machine. Wat kunnen we allemaal instellen? Dit zijn zaken die we in de programmering kunnen aanpassen”.  Het gaat ten slotte om kostbare machines dus zijn veiligheid en beveiliging prioriteit.

Digitaliseren een noodzaak in de productielijn

Blijven uitbreiden

Conmeq zal zich in de komende jaren toespitsen op het vergroten van het assortiment. Zodat verschillende sectoren echt emissie loos kunnen werken zonder dat er extra belasting ontstaat op het bestaande elektriciteitsnetwerk. Het rendement van onze elektrische aangedreven machine is 95 tot 98%. Het team van Conmeq is inmiddels met het volgende project bezig, een voertuig dat wél 4 wiel gestuurd wordt. En ze gaan voor grotere zwaardere machines, de lat wordt hiermee hoger gelegd. Een efficiënte loader van 2500KG met in de wielen elektromotoren en zo lang mogelijke werkduur met een compacte batterij.

De heren hebben beiden plezier in hun werk en hart voor de ontwikkeling van elektrisch aangedreven voertuigen. Ze willen groeien en mooie producten maken waarvan zelfs de RDW overtuigd moet worden, wat zit er in het vat?

Dit artikel is ook te beluisteren in onze podcast aflevering 3.

Delen:

Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze kennisdeling.

"*" indicates required fields

Ook interesssant