De technici van Equans BeLux hebben niet overal waar ze onderhoud uitvoeren aan klantinstallaties een goede onlineverbinding. Dat mag hun werk echter niet in de weg staan. Met IBM Maximo Mobile en de expertise van Gemba hebben ze nu een app waarmee ze overal en altijd kunnen werken, op basis van de laatste informatie. Snel, eenvoudig én in de taal van hun keuze. En dat alles ook nog eens tegen lagere kosten.
De uitdaging
De technici van Equans BeLux reizen door heel België en Luxemburg om onderhoudswerk aan de technische installaties van klanten uit te voeren. Dat gaat van slimme systemen in gebouwen tot complete industriële installaties. De technici werken digitaal: op hun tablet ontvangen ze werkorders vanuit IBM Maximo in een mobiele app. “We gebruiken IBM Maximo al meer dan vijftien jaar voor preventief en correctief onderhoud en extra werkopdrachten. In totaal werken er zo’n 700 mensen mee, onder wie ook onze divisie- en department-managers en de planners die de werkorders inplannen en toewijzen aan individuele field engineers of aan hun teams. Sinds een paar jaar combineren we het systeem met een mobiele app voor onze technici in het veld”, vertelt service delivery manager Mark Weug. In de afgelopen jaren probeerde Equans BeLux verschillende mobiele apps uit, maar niet naar tevredenheid. Bij de laatste app die Equans gebruikte zag het bedrijf de gebruikerstevredenheid sterk teruglopen.
De oplossing
Equans ging op zoek naar een andere mobiele app. Na verschillende demo’s kwam IBM Maximo Mobile als beste oplossing naar voren. “IBM Maximo Mobile is een user interface op een mobile device die direct gekoppeld is met de database van IBM Maximo. Daarmee biedt de app toegang tot de meest actuele onderhoudsdata. Mocht de verbinding bij de uitvoering van werkorders wegvallen, dan kunnen onze technici in principe offline verder werken in de app. Zijn ze weer online, dan worden de gegevens automatisch gesynchroniseerd. Daarnaast wordt de taal van de gebruikersinterface simpelweg bepaald door de instelling van hun tablet of mobiele telefoon”, legt Weug uit. Nog een pluspunt van IBM Maximo Mobile voor Equans BeLux was een vereenvoudiging van de benodigde infrastructuur. “We hebben nu één IBM Maximo-omgeving, van één leverancier, zonder extra tussenschakels. Dat maakt het beheer makkelijker en scheelt in de kosten.” Bovendien kon het bedrijf overschakelen naar het nieuwe, op punten gebaseerde licentiesysteem voor IBM Maximo, dat gunstiger uitvalt bij grotere aantallen gebruikers.
De werkwijze
Gemba hielp Equans BeLux om IBM Maximo Mobile te implementeren. “We waren met een andere partij bezig om de app uit te rollen voor een Proof of Concept. Na maanden was het deze partij echter nog niet gelukt om de oplossing technisch aan de praat te krijgen. Toen hebben we Gemba erbij gehaald, die had de basisinstallatie binnen een week voor elkaar. De Gemba-consultants hebben ons prima geadviseerd en geholpen om IBM Maximo in te richten zoals wij dat wilden.”
Het resultaat
Sinds de inzet van IBM Maximo Mobile ziet Weug het gebruik van de app flink toenemen. “De app werkt zowel online als offline goed en we zien dat werkorders efficiënter en sneller kunnen worden afgehandeld. Ook het aantal storingen is fors gedaald, in het verleden waren er veel storingen. Daar komt nog bij dat we klaar zijn voor de toekomst. Want IBM Maximo Mobile werkt perfect samen met onze bestaande IBM Maximo-omgeving, maar is ook klaar voor de nieuwe IBM Maximo Application Suite.”
“De app werkt zowel online als offline goed en we zien dat werkorders efficiënter en sneller kunnen worden afgehandeld.”
Mark Weug – service delivery manager, Equans BeLux
Meer weten over Gemba? Kijk eens op hun bedrijfspagina.